Business Story
  • Newswire Story
    • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Ελλάδα
    • Επιχειρήσεις
    • Αγορές
    • Διεθνή
  • Behind the Story
  • People’s Story
  • Economy Story
    • Macro
    • Εργασιακά
    • Φορολογία
  • Business Story
    • Επιχειρήσεις
    • Τράπεζες
    • Ακίνητα
    • Ναυτιλία
    • Τουρισμός
    • Κατασκευές
    • Ενέργεια
    • Μεταφορές
    • Τηλεπικοινωνίες
    • Γεωργία-Κτηνοτροφία
    • Τρόφιμα
    • Start ups
  • Market’s Story
    • Χρηματιστήριο
    • Διεθνή Χρηματιστήρια
    • Επενδύσεις
    • Νομίσματα/Crypto
    • Συνάλλαγμα
  • Political Story
  • International Story
No Result
View All Result
  • Newswire Story
    • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Ελλάδα
    • Επιχειρήσεις
    • Αγορές
    • Διεθνή
  • Behind the Story
  • People’s Story
  • Economy Story
    • Macro
    • Εργασιακά
    • Φορολογία
  • Business Story
    • Επιχειρήσεις
    • Τράπεζες
    • Ακίνητα
    • Ναυτιλία
    • Τουρισμός
    • Κατασκευές
    • Ενέργεια
    • Μεταφορές
    • Τηλεπικοινωνίες
    • Γεωργία-Κτηνοτροφία
    • Τρόφιμα
    • Start ups
  • Market’s Story
    • Χρηματιστήριο
    • Διεθνή Χρηματιστήρια
    • Επενδύσεις
    • Νομίσματα/Crypto
    • Συνάλλαγμα
  • Political Story
  • International Story
No Result
View All Result
Business Story
No Result
View All Result
Home Business Story

Γιατί ο ελληνικός τουρισμός κοιτάζει ψηλά και το 2025

6 Ιουλίου 2025
in Business Story, Τουρισμός
Γιατί ο ελληνικός τουρισμός κοιτάζει ψηλά και το 2025
Share on FacebookShare on Twitter

Ποντάρει στη δυναμική των μακρινών αγορών

 

Θετικά μηνύματα εκπέμπει ο ελληνικός τουριστικός τομέας για το 2025, επιβεβαιώνοντας τη δυναμική του ακόμα και σε περιβάλλον υψηλής αβεβαιότητας.

Σύμφωνα με νέα έκθεση της Διεύθυνσης Οικονομικής Ανάλυσης της Εθνικής Τράπεζας της Ελλάδος οι επιδόσεις στον κλάδο διατηρούν ανοδική πορεία, με τις αεροπορικές αφίξεις να καταγράφουν άνοδο 10% στο πρώτο τετράμηνο του έτους και τις προγραμματισμένες αεροπορικές θέσεις για την περίοδο Μαΐου – Οκτωβρίου να κινούνται αυξητικά κατά 4%.

Την αισιοδοξία ενισχύουν και οι δείκτες προσδοκιών των ξενοδοχείων που κινούνται ανοδικά. Συγκεκριμένα, ο δείκτης μελλοντικής δραστηριότητας υπερέχει του μεσογειακού ανταγωνισμού (Ιανουάριος-Απρίλιος: 45 έναντι 7 μονάδες πάνω από τον μακροπρόθεσμο μέσο όρο). Θετική είναι και η εικόνα της απασχόλησης, με το πρώτο τρίμηνο του έτους να κλείνει με 27.000 καθαρές προσλήψεις. Οι μικρομεσαίες ξενοδοχειακές επιχειρήσεις (ΜμΕ) αναμένουν αύξηση 5% στις αφίξεις το 2025 (έναντι ανόδου 10% το 2024). Υπό αυτό το πρίσμα, εκτιμάται ότι το 2025 ο ελληνικός τουρισμός μπορεί να επιτύχει επίδοση της τάξης του 3%-5% (συμβατή με την εκτιμώμενη τάση του παγκόσμιου τουρισμού) συνεχίζοντας την ανοδική πορεία των τελευταίων ετών, παρά το πρόσκαιρο «μούδιασμα» που προκάλεσε η σεισμική δραστηριότητα στις Κυκλάδες τον Φεβρουάριο.

Όπως σημειώνεται στην έκθεση της Εθνικής Τράπεζας, οι παραπάνω προσδοκίες συνοδεύονται από αβεβαιότητα, καθώς οι διεθνείς γεωπολιτικές και οικονομικές εξελίξεις επηρεάζουν τη διάθεση για ταξιδιωτικές δαπάνες (ενδεικτικά ο δείκτης καταναλωτικής εμπιστοσύνης στις κύριες αγορές προέλευσης της Ευρώπης (Γαλλία, Γερμανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Ιταλία, Ισπανία και Ολλανδία) είναι πέντε μονάδες χαμηλότερα του μακροπρόθεσμου μέσου όρου. Με τον ελληνικό τουρισμό να συνεχίζει τις ανοδικές επιδόσεις σε όρους αφίξεων (+63% την περίοδο 2013-2024), το ενδιαφέρον μετατοπίζεται πλέον από τα ρεκόρ στο αναπτυξιακό πρότυπο.

   Η σημασία των μακρινών αγορών προέλευσης

Ιδιαίτερο βάρος, όπως σημειώνει το ΑΠΕ-ΜΠΕ, δίνεται στη μεσοπρόθεσμη στρατηγική εξωστρέφειας, με την Ελλάδα να επενδύει στις λεγόμενες «long haul» αγορές όπως οι ΗΠΑ και η Κίνα. Μια συντονισμένη στρατηγική προσέλκυσης τουριστών από μακρινές αγορές εκτιμάται ότι θα επιτρέψει στην Ελλάδα αύξηση των τουριστικών αφίξεων και μετάβαση σε ένα νέο μοντέλο τουρισμού, μικρότερης εποχικότητας και υψηλότερης δαπάνης ανά άφιξη (αξιοποιώντας τα ποιοτικά χαρακτηριστικά των μακρινών αγορών). Οι πρόσφατες επιδόσεις του χειμώνα, (i) διατήρησαν την τάση μείωσης της εποχικότητας αφίξεων (+9% ετησίως, έναντι +6% ετησίως το καλοκαίρι 2024), (ii) ενίσχυσαν το μερίδιο της Ελλάδας στη μεσογειακή αγορά (2,5%, από 2,4% το χειμώνα του 2024), ενώ παράλληλα (iii) επιβεβαιώνουν την άνω τάση στις αγορές προέλευσης. Συγκεκριμένα, υψηλότερη δυναμική εντοπίστηκε στις αφίξεις τουριστών από τις ΗΠΑ (+33%) – παραδοσιακή long haul αγορά του ελληνικού τουρισμού – που συνεισέφερε το ⅕ της ανόδου.

Μάλιστα, ξεχωρίζει έναντι λοιπών «παραδοσιακών» ευρωπαϊκών αγορών της Ελλάδας για:

– Το καλύτερο προφίλ εποχικότητας, αφού το ½ των τουριστών φθάνει στη χώρα μας εκτός καλοκαιριού (έναντι ⅓ για τις άλλες χώρες)

– Τη διπλάσια δαπάνη ανά άφιξη σε σχέση με τις άλλες αγορές, η οποία μάλιστα αυξήθηκε τον χειμώνα του 2025 κατά 19% (ετησίως σε πραγματικούς όρους) αντισταθμίζοντας σε μεγάλο βαθμό την πτώση 5% στις μεγάλες ευρωπαϊκές αγορές (Γαλλία, Γερμανία και ΗΒ).

Καταλύτη στην παραπάνω προοπτική αποτελεί η ενίσχυση των αεροπορικών συνδέσεων (άμεσων και έμμεσων) με μακρινές αγορές όπως οι ΗΠΑ (φθάνοντας τις περίπου 100 πτήσεις/εβδομάδα το καλοκαίρι 2025, σχεδόν διπλάσιες έναντι προ πανδημίας), αλλά και η Κίνα (φθάνοντας τις περίπου 12 πτήσεις/εβδομάδα το καλοκαίρι 2025, σχεδόν τριπλάσιες έναντι προ-πανδημίας). Σημειώνεται ότι η προσθήκη νέων σημείων προέλευσης από την Κίνα όχι μόνο επιτρέπει την υπέρβαση των επιδόσεων του 2019, αλλά τοποθετεί τον ελληνικό τουρισμό σε πλεονεκτική θέση ώστε να αξιοποιήσει τη έντονη δυναμική της συγκεκριμένης αγοράς για την επόμενη δεκαετία (σχεδόν ½ του νέου κύματος τουριστών προς την Ευρώπη αναμένεται να προέλθει από την Ασία).

   Ανθεκτικοί οι «ώριμοι» τουριστικοί προορισμοί

Με τις νέες τάσεις τουριστικής ζήτησης να είναι ήδη εμφανείς από πλευράς αναδυόμενων αγορών, στην έκθεση εξετάζεται πώς ανταποκρίνονται οι επιμέρους τουριστικοί προορισμοί στις τρέχουσες προκλήσεις. Σημειώνεται ότι από την πρόσφατη έρευνα συγκυρίας που διεξήγαγε η Εθνική Τράπεζα για τρίτη συνεχόμενη χρονιά σε δείγμα 200 ΜμΕ του κλάδου ξενοδοχείων, αναδεικνύεται σε μεγάλο βαθμό μια εικόνα δύο ταχυτήτων, με τους πιο «ώριμους» τουριστικά προορισμούς να εμφανίζουν υψηλότερη κινητικότητα. Εστιάζοντας στην ευρύτερη χρηματοοικονομική εικόνα, οι «ώριμοι» τουριστικοί προορισμοί (Αιγαίο και Χαλκιδική) εμφανίζουν στοιχεία υψηλότερης ανθεκτικότητας. Ειδικότερα, ενώ αναγνωρίζουν την υψηλή πίεση που ασκεί η διεθνής συγκυρία στον κλάδο (79% έναντι 91% του τομέα), είναι πιο αισιόδοξοι για το μέλλον καθώς υπερέχουν σε δείκτες όπως η μελλοντική ζήτηση (64 μονάδες έναντι 38 μονάδες) και η μελλοντική ανάπτυξη (70% του τομέα με στόχο ανάπτυξης, έναντι 49%).

Η υπεροχή των ξενοδοχειακών ΜμΕ των «ώριμων» τουριστικά περιοχών συνδέεται με τις επιλογές της στρατηγικής επενδύσεων της προηγούμενης τριετίας, και την έμφαση στη μεγέθυνση των επιχειρήσεων. Πιο αναλυτικά, οι ΜμΕ αυτές διακρίθηκαν για την πιο έντονη επενδυτική δραστηριότητα (70% έναντι 58% του τομέα), δαπανώντας μάλιστα υψηλότερο ποσοστό των πωλήσεων τους (21% έναντι 16%). Επιπλέον όμως, επέδειξαν εντονότερη στόχευση στην ενίσχυση της ανθεκτικότητας τους, με το 31% να επιδιώκει αύξηση μεγέθους, και το 15% ανάπτυξης συνεργασιών με άλλες επιχειρήσεις του κλάδου (clusters), έναντι μόλις 11% και 4% αντίστοιχα στις λοιπές ΜμΕ του κλάδου.

Μάλιστα, οι ξενοδοχειακές ΜμΕ των «ώριμων» τουριστικά περιοχών ξεχωρίζουν για την επενδυτική τους δεινότητα, καθώς παρότι ήταν περισσότερο ενεργές επενδυτικά κατά την προηγούμενη περίοδο, αναγνωρίζουν σε μεγαλύτερο βαθμό την ανάγκη πρόσθετων επενδύσεων στο μέλλον. Πιο αναλυτικά, το 34% των ΜμΕ του τομέα αναγνωρίζουν ότι το ύψος των επενδύσεων που υλοποίησαν ήταν χαμηλότερο από το απαιτούμενο (έναντι 10% στις υπόλοιπες περιοχές), με τις καθυστερήσεις υλοποίησης να αναδεικνύονται ως ένας από τους βασικούς λόγους της υστέρησης (22% του τομέα).

   Αναγκαία η ευθυγράμμιση με τις νέες τάσεις του τουρισμού

Η επενδυτική κινητικότητα στις «ώριμες» τουριστικά περιοχές δεν περιορίζεται μόνο στη μεγέθυνση των επιχειρήσεων, αλλά επίσης τις προετοιμάζει να ανταποκριθούν στις νέες συνθήκες που διαμορφώνουν στον κλάδο οι αλλαγές στις προτιμήσεις των πελατών.

Πιο αναλυτικά, οι ελληνικές ΜμΕ του κλάδου ξενοδοχείων αναγνωρίζουν το αυξημένο ενδιαφέρον των πελατών τους για ψηφιακές υπηρεσίες (72%), τοπικές δραστηριότητες (61%) και προϊόντα (59%) και το περιβαλλοντικό αποτύπωμα των καταλυμάτων (49%). Ωστόσο, οι ξενοδοχειακές ΜμΕ στις «ώριμες» τουριστικά περιοχές είναι την τελευταία διετία πιο δραστήριες στην προσπάθεια κάλυψης αυτών των προτιμήσεων. Ειδικότερα, το 59% των ΜμΕ του τομέα υλοποίησαν δράσεις ψηφιακού marketing, έναντι μόλις 36% στις λοιπές περιοχές. Αντίστοιχη εικόνα εμφανίζεται και σε επίπεδο συνεργασιών με τοπικές επιχειρήσεις (49% του τομέα, έναντι 28% στις λοιπές), με αποτέλεσμα να έχουν διαμορφώσει καλύτερες δυνατότητες παροχής ολοκληρωμένης τουριστικής εμπειρίας εμπλουτισμένης με ιδιαίτερα τοπικά στοιχεία (φύση, γαστρονομία, πολιτισμός). Υψηλότερος είναι επίσης ο βαθμός ανταπόκρισης στις περιβαλλοντικές ανησυχίες των πελατών τους, με το 54% να έχει υλοποιήσει δράσεις ενεργειακής αναβάθμισης, έναντι μόλις 25% στις λοιπές περιοχές.

Καθώς ο παγκόσμιος τουρισμός μετασχηματίζεται εξαιτίας των αλλαγών στις προτιμήσεις των τουριστών και της ανάδειξης νέων αγορών, η διαφορά στην ένταση των επενδύσεων μεταξύ των επιμέρους περιοχών λειτουργεί προς την κατεύθυνση διεύρυνσης του χάσματος μεταξύ «ώριμων» και λοιπών τουριστικών προορισμών. Το προφίλ του σύγχρονου τουρίστα αλλάζει, με έμφαση σε αυθεντικές εμπειρίες και βιώσιμες πρακτικές. Οι επιχειρήσεις που καταφέρνουν να ενσωματώσουν αυτές τις προτιμήσεις φαίνεται πως θα διαδραματίσουν πρωταγωνιστικό ρόλο στο νέο μοντέλο τουριστικής ανάπτυξης της χώρας.

Σχετικά Άρθρα

«Έξυπνες κατασκευές – νέα υλικά φιλικά στο περιβάλλον»
Business Story

«Έξυπνες κατασκευές – νέα υλικά φιλικά στο περιβάλλον»

6 Ιουλίου 2025
Προκλήσεις και προοπτικές των Startup
Business Story

Προκλήσεις και προοπτικές των Startup

6 Ιουλίου 2025
Κοινωνικός Τουρισμός: Συνολικά 74.327 πήγαν διακοπές τον Ιούνιο με voucher της ΔΥΠΑ
Business Story

Κοινωνικός Τουρισμός: Συνολικά 74.327 πήγαν διακοπές τον Ιούνιο με voucher της ΔΥΠΑ

6 Ιουλίου 2025
OTE: Επενδύσεις στον… ανταγωνισμό
Business Story

OTE: Επενδύσεις στον… ανταγωνισμό

6 Ιουλίου 2025
Υψηλοί στόχοι για την Alpha Bank
Business Story

Υψηλοί στόχοι για την Alpha Bank

6 Ιουλίου 2025
Παγκόσμια πρωτιά για την Πειραιώς
Business Story

Παγκόσμια πρωτιά για την Πειραιώς

6 Ιουλίου 2025
Next Post
Οι διάλογοι της πρώην δημοσιογράφου με πελάτες για τα ταξίδια «μαϊμού»

Οι διάλογοι της πρώην δημοσιογράφου με πελάτες για τα ταξίδια «μαϊμού»

Κοινωνικός τουρισμός 2025: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

Κοινωνικός τουρισμός 2025: Όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε

E.EN.E: Επενδύσεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τη Μηχανική Εκμάθηση στην Ελλάδα: Από Buzzwords σε Στρατηγικούς Αναπτυξιακούς Συμμάχους για τις Επιχειρήσεις

E.EN.E: Επενδύσεις στην Τεχνητή Νοημοσύνη και τη Μηχανική Εκμάθηση στην Ελλάδα: Από Buzzwords σε Στρατηγικούς Αναπτυξιακούς Συμμάχους για τις Επιχειρήσεις

Αφήστε μια απάντηση Ακύρωση απάντησης

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *

Follow Us

ΠΡΩΤΟΣΕΛΙΔΑ


Τα πρωτοσέλιδα των εφημερίδων

ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΘΡΑ

To πρώτο λεωφορείο στην Ελλάδα που «μιλάει» για την κλιματική αλλαγή
Περιβάλλον

To πρώτο λεωφορείο στην Ελλάδα που «μιλάει» για την κλιματική αλλαγή

by focuson
6 Ιουλίου 2025
0

Read moreDetails

«Κάπου γόπα»: Πόσο κοστίζει τελικά ένα αποτσίγαρο στο περιβάλλον; (Video)

Νόσος του Κολυμβητή: Όταν το καλοκαίρι γίνεται επώδυνο για τα αυτιά

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

Μείωση φορολογίας και αύξηση εισοδήματος – Τι ανακοίνωσε το υπουργείο
Economy Story

Μείωση φορολογίας και αύξηση εισοδήματος – Τι ανακοίνωσε το υπουργείο

6 Ιουλίου 2025
Οι μικρομεσαίοι ζητούν ισονομία στη φορολογία
Economy Story

Οι μικρομεσαίοι ζητούν ισονομία στη φορολογία

6 Ιουλίου 2025
Ένα διαφορετικό «Δέντρο της Ζωής» (PHOTOS)
People's Story

Ένα διαφορετικό «Δέντρο της Ζωής» (PHOTOS)

6 Ιουλίου 2025
H ώρα του Ανδρουλάκη: Εκλογές εδώ και τώρα ζητάει ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ
Newswire Story

H ώρα του Ανδρουλάκη: Εκλογές εδώ και τώρα ζητάει ο πρόεδρος του ΠΑΣΟΚ

6 Ιουλίου 2025
Business Story

Navigate Site

  • Όροι Χρήσης – Πολιτική Απορρήτου
  • Επικοινωνία & Διαφήμιση

Follow Us

All rights reserved. Powered by FOCUS ON GROUP

No Result
View All Result
  • Newswire Story
    • Πολιτική
    • Οικονομία
    • Ελλάδα
    • Επιχειρήσεις
    • Αγορές
    • Διεθνή
  • Behind the Story
  • People’s Story
  • Economy Story
    • Macro
    • Εργασιακά
    • Φορολογία
  • Business Story
    • Επιχειρήσεις
    • Τράπεζες
    • Ακίνητα
    • Ναυτιλία
    • Τουρισμός
    • Κατασκευές
    • Ενέργεια
    • Μεταφορές
    • Τηλεπικοινωνίες
    • Γεωργία-Κτηνοτροφία
    • Τρόφιμα
    • Start ups
  • Market’s Story
    • Χρηματιστήριο
    • Διεθνή Χρηματιστήρια
    • Επενδύσεις
    • Νομίσματα/Crypto
    • Συνάλλαγμα
  • Political Story
  • International Story

All rights reserved. Powered by FOCUS ON GROUP