Δεν πρωτοτυπώ αν επισημάνω πως τόσο ο Αθλητισμός όσο και η Παιδεία -που αποτελούν, άλλωστε, βασικές συνιστώσες της έννοιας του Πολιτισμού- έχουν την καταγωγή και την ιστορική τους ανάπτυξη στη χώρα που ζούμε: την Ελλάδα.
Μια απλή ματιά, αφενός στην Αρχαία Ολυμπία και τους Ολυμπιακούς Αγώνες και αφετέρου στις αναρίθμητες φιλοσοφικές σχολές της αρχαιότητας, αρκεί για να επιβεβαιώσει αυτή τη διαπίστωση.
Κι ενώ η πατρίδα μας, όπως και ολόκληρος ο πλανήτης, αναγνωρίζει την Ελλάδα ως την απόλυτη κοιτίδα του Ολυμπισμού και του Ολυμπιακού Πνεύματος, παραμένει αναπάντητο το ερώτημα: γιατί είμαστε η μοναδική ευρωπαϊκή χώρα στην οποία -μέχρι στιγμής- δεν λειτουργούν ιδιωτικά ανώτατα εκπαιδευτικά ιδρύματα;
Ενώ θα περίμενε κανείς το ακριβώς αντίθετο -δηλαδή, στη χώρα που γέννησε τον πολιτισμό να ανθούν και ιδιωτικά πανεπιστήμια- εμείς επιμένουμε να αρνούμαστε αυτή την πραγματικότητα.
Όχι μόνο για να πάψουν οι ελληνικές οικογένειες να αιμορραγούν οικονομικά, στέλνοντας τα παιδιά τους στο εξωτερικό για σπουδές. Κυρίως, για να προσελκύσουμε φοιτητές από το εξωτερικό, οι οποίοι θα θεωρούσαν τιμή να σπουδάσουν στη γεωγραφική μήτρα των επιστημών, αντί για τις βόρειες -και συχνά μελαγχολικά ομιχλώδεις- χώρες της Ευρώπης.
Μια τέτοια εξέλιξη θα ενίσχυε και τον τουρισμό, καθώς οι φοιτητές θα συνδύαζαν τις σπουδές με τις επισκέψεις σε ιστορικά τοπόσημα και την απόλαυση των ευνοϊκών κλιματικών συνθηκών.
Εκτιμώ πως η απάντηση για την καθυστέρηση είναι μία και μοναδική: ο κακώς εννοούμενος συνδικαλισμός.
Κάποιοι φοβούνται μήπως χάσουν τις καρέκλες τους ή δυσαρεστήσουν τους πολιτικούς καθοδηγητές τους. Κι όλα αυτά, τη στιγμή που μεγάλος αριθμός Ελλήνων και Κυπρίων πανεπιστημιακών διδάσκει και διαπρέπει στο εξωτερικό. Ενδεικτικά, στα 150 πανεπιστήμια του Ηνωμένου Βασιλείου, το ποσοστό αυτό ξεπερνά το 20%.
Είμαι βέβαιος πως όταν λειτουργήσει το πρώτο ιδιωτικό πανεπιστήμιο στην Ελλάδα, πολλοί από αυτούς θα σπεύσουν να συνεργαστούν, αντιλαμβανόμενοι τα προσωπικά και επαγγελματικά τους οφέλη.
Τους τελευταίους μήνες καταγράφονται θετικές εξελίξεις προς αυτή την κατεύθυνση. Απομένει να ολοκληρωθεί το απαραίτητο νομικό πλαίσιο και να καθοριστούν οι εξειδικευμένες παράμετροι, ώστε η Ελλάδα να πάψει να αποτελεί τον «παρία» της Ευρώπης στην ανώτατη εκπαίδευση.
Αθλητισμός και Παιδεία: οι δύο όψεις ενός νομίσματος που φέρει ως λογότυπο τη λέξη ΕΛΛΑΔΑ.











